Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Slovník pojmov

 

Abeceda

Abeceda je sústava znakov používaných v jazyku. Znalosť abecedy je pri vývine detí nevyhnutná pre čítanie a písanie. Prvých 9 mesiacov deti väčšinou vydávajú len rôzne zvuky. Už od 10....

Ďalej >



ADHD

ADHD je skratka anglického Attention deficit hyperactivity disorder a na Slovensku sa označuje ako hyperkinetická porucha (HKP), respektíve porucha pozornosti s hyperaktivitou. Ide o jednu z najčastejších porúch, ktorá sa...

Ďalej >



Artikulácia

Artikulácia sa niekedy označuje aj výrazom článkovanie. V našom význame sa však bavíme o správnej výslovnosti jednotlivých hlások, slabík a slov. Spája sa aj so správnou intonáciou (napríklad pri ukončovaní...

Ďalej >



Batoľa

Batoľa je jedno zo štádií dospievania dieťaťa. Pojmom batoľa označujeme deti od jedného do troch rokov veku života. Je to tretie štádium vývoja dieťaťa po narodení. Predchádzajú mu štádiá novorodenec...

Ďalej >



Batolivé obdobie

Batolivé obdobie trvá od jedného do troch rokov života dieťaťa a sprevádzajú ho mnohé výrazné zmeny. Medzi tie najpodstatnejšie patrí vzpriamená chôdza a prvé pokusy o rečovú komunikáciu. Dieťa sa...

Ďalej >



Bľabotanie

Bľabotanie je nezrozumiteľná reč, o ktorú sa pokúšajú deti v dojčenskom veku. Pred bľabotaním deti väčšinou skúšajú len krik a po bľabotaní sa už pokúšajú o prvé jednoduché slabiky (mamamama),...

Ďalej >



Čitateľská gramotnosť

Čitateľská gramotnosť je osvojenie si schopnosti čítania písaného textu s porozumením. Ide o nevyhnutnú požiadavku na deti mladšieho školského veku. Niektoré deti dosiahnu čitateľskú gramotnosť už v predškolskom veku. Na...

Ďalej >



Didaktika

Didaktika sa niekedy označuje aj ako didaxia. Didaktika (z starogr. didasko = učím, vyučujem) je vlastne teória vzdelania. Táto pedagogická veda zaoberajúca sa vyučovaním sa neustále vyvíja a má množstvo...

Ďalej >



Dojča

Ako dojča označujeme dieťa, ktoré má ukončené prvý mesiac života až kým dovŕši prvý rok života. Dojčenský vek mamičky označujú ako najkrajšie obdobie s bábätkom. Vzájomné budovanie vzťahov, spoznávanie...

Ďalej >



Dojčenský vek

Dojčenský vek označuje vek dieťaťa od 29. dňa života do jedného roku života. Avšak, niekedy sa ako dojčenský vek označuje obdobie, kedy je dieťa dojčené matkou. To je samozrejme úplne...

Ďalej >



Empatia

Empatia je vlastne vcítenie sa do aktuálneho psychického rozpoloženia druhej osoby. Pri výchove dieťaťa je nevyhnutné venovať empatii dostatok času. Nielen že je nutné naučiť dieťa správne prejavovať empatiu, ale...

Ďalej >



Fantázia

Fantázia je schopnosť predstavenia si a často aj následnej realizácie myšlienky alebo činnosti. Môže sa jednať o abstraktnú, ale aj o fyzickú vec. Pri deťoch je rozvoj fantázie mimoriadne dôležitý....

Ďalej >



Grafomotorika

Grafomotorika je termín ktorý výrazne súvisí s gramotnosťou. V jednoduchosti môžeme povedať, že sa jedná o individuálnu schopnosť dieťaťa čítať, ale najmä písať. Ťažkosti s grafomotorikou označuje zase pojem dysgrafia,...

Ďalej >



Gramotnosť

Gramotnosť je schopnosť dieťaťa čítať a písať. Gramotnosť má množstvo ďalších príbuzných výrazov, ktoré označujú individuálne schopnosti dieťaťa. Slovensko má vysoké percento gramotnosti populácie aj vďaka školskému systému, ktorý poskytuje...

Ďalej >



Hmat

Čuch, chuť a zrak nie sú jediné zmysly, ktorými vaše dieťatko spoznáva svet. Práve u detí je mimoriadne dôležitý aj hmat. Ním spoznáva nové veci okolo...

Ďalej >



Hyperaktivita

Hyperaktivita alebo nadmerne zvýšená aktivita detí môže mať rôzne podoby, napríklad nadmerne zvýšenej psychickej alebo fyzickej aktivity, prípadne kombináciu oboch týchto typov. Hyperaktívne deti majú často aj poruchu pozornosti, a...

Ďalej >



Jazykové schopnosti

Jazykové schopnosti u detí sa rozvíjajú už v období dojčenského veku. Deti sa učia prvé hlásky a slabiky, ktoré na prelome z dojčaťa na batoľa skladajú do celých slov a...

Ďalej >



Kognitívne schopnosti

Medzi kognitívne schopnosti patrí napríklad pamäť, pozornosť, reč, rýchlosť myslenia, schopnosť pochopenia informácií, schopnosť posudzovania a riešenia problémov a mnohé ďalšie. Vývoj kognitívnych schopností začína už v prvých dňoch života...

Ďalej >



Kreativita

Kreativita úzko súvisí s fantáziou. Fantázia je schopnosť veci si predstaviť, kreativita je zase jednoducho povedané schopnosť tieto veci alebo myšlienky realizovať či vytvoriť. Kreativita zahŕňa aj rôzne scenáre...

Ďalej >



Lozenie detí

Lozenie detí má niekoľko štádií. Deti sa najčastejšie naučia loziť po rukách a kolenách. Neskôr sa začnú plaziť (bruško je na zemi) a časom dokonca až štvornožkovať (brucho ani kolená...

Ďalej >



Maria Montessori

Maria Montessori bola talianska fyzička a učiteľka ktorá sa preslávila svojou inovatívnou výchovno-vzdelávacou metódou, ktorá aj nesie jej meno. Žila v rokoch 1870 až 1952 a jej metóda sa dodnes...

Ďalej >



Montessori metóda

Výchovno-vzdelávacia metóda vyvinutá Mariou Montessori. Jej hlavnou filozofickou myšlienkou je pomôcť dieťaťu, aby svoje úlohy zvládlo samo. Cieľom metódy je výchova sebavedomých, kreatívnych sa samostatne mysliacich detí, ktoré sa vo...

Ďalej >



Motorika u detí

Jemná aj hrubá motorika je schopnosť vedome vykonávať pohyb. Deti sa učia motoriku už od prvých dní svojho života. Jemná motorika je napríklad manipulácia s hračkami, používanie prstov a podobne....

Ďalej >



Novorodenec

Novorodencom označujeme dieťa od narodenia do 28. dňa života – ide tak o prvé štádium dieťaťa po narodení. Nasleduje ho dojča (od 29. dňa života do jedného roku) a...

Ďalej >



Obdobie vzdoru

Obdobie vzdoru je pre rodičov náročným obdobím, kedy dieťa vzdoruje, chytá záchvaty hnevu či zúrivosti, neposlúcha alebo robí scény na verejnosti. Takéto obdobie môže nastať v mnohých vekových kategóriách detí...

Ďalej >



Pasívny sed

Pasívny sed je akési neprirodzené nútenie dieťaťa mladšieho ako 8 mesiacov, aby sedelo, aj keď jeho chrbtica na to ešte nie je pripravená. Dieťa svoje motorické schopnosti rozvíja...

Ďalej >



Poruchy reči

Poruchy reči môžu mať u detí niekoľko rôznych prejavov a stupňov vážnosti. Od tých najmenších, ako sú drobné problémy pri výslovnosti niektorých z hlások, až po vážnejšie, ktoré...

Ďalej >



Poruchy učenia

Poruchy učenia je skupina rôznych špecifických porúch, ako je napríklad dyslexia, dysgrafia, porucha pozornosti a množstvo ďalších. Deti s poruchami učenia majú v mnohých prípadoch diagnostikované aj ADHD. Veľké...

Ďalej >



Predčasniatko

Predčasniatko je novorodenec, ktorý sa narodil viac ako dva týždne pred riadnym termínom pôrodu. S predčasným pôrodom sa spája množstvo komplikácií. Predčasne narodené dieťa nemá vyvinuté všetky orgány a...

Ďalej >



Predgramotnosť

Predgramotnosť je akýsi súbor postupne sa rozvíjajúcich predpokladov na čítanie a písanie ešte pred nástupom do školy, a tým, ako si dieťa osvojí samotnú gramotnosť. Vášmu dieťatku tak môžete...

Ďalej >



Predškolák

Predškolák je dieťa v poslednom ročníku materskej školy, kde sa pripravuje na svoj prvý rok na základnej škole. Na to, aby mohol nastúpiť na základnú školu, by mal...

Ďalej >



Predstavivosť

Predstavivosť je schopnosť človeka alebo dieťaťa predstaviť si v hlave opisované veci, alebo vymýšľať vlastné. Predstavivosť sa dá natrénovať napríklad čítaním knižných príbehov, kde je čitateľ doslova nútený...

Ďalej >



Prvé kroky

Prvé kroky môže dieťa absolvovať v desiatom, ale pokojne aj v trinástom mesiaci života. Ak má vaše dieťa rok a ešte nechodí, nemusíte sa ničoho obávať. Každé dieťa...

Ďalej >



Prvé slová

Prvé slová deti väčšinou začnú hovoriť v jedenástom mesiaci života. Predtým sa jedná skôr o bľabotanie alebo krik. Deti skúšajú jednoduché dvojslabičné slová ako MAMA alebo TATA. Rovnako začínajú...

Ďalej >



Slovná zásoba

Slovnú zásobu delíme na aktívnu a pasívnu slovnú zásobu. Aktívna slovná zásoba sú zvuky a slová, ktoré rodič od dieťaťa počúva a ktoré dieťatko používa na vyjadrovanie. Pasívna slovná zásoba...

Ďalej >



Sociálne zručnosti

Sociálne zručnosti detí sú podľa mnohých odborníkov oveľa dôležitejšie, ako napríklad písanie či čítanie – a to hlavne v predškolskom veku. Patrí medzi ne schopnosť nadviazať kontakt, riešiť...

Ďalej >



Sústredenosť

Sústredenosť je schopnosť dieťaťa pozorne sa venovať jednej činnosti počas vopred stanoveného času, plne ju vnímať a nenechať sa rozptyľovať inými myšlienkami. Niektoré deti trpia poruchou pozornosti, čo...

Ďalej >



Vývinové štádia dieťaťa

Poznáme množstvo vývinových štádií dieťaťa od predčasniatka, cez novorodenca, kojenca, batoľa, škôlkara, predškoláka, školáka, teenagera až po dospelého človeka. Podobných delení existujú desiatky, niektoré delia vývinové štádiá podľa veku iné...

Ďalej >



Vývoj reči

Vývoj reči je proces, pri ktorom sa dieťa naučí rozprávať, ale zároveň aj porozumieť reči druhých. Začína sa bľabotaním a krikom a postupne sa pretvára na ucelené slabiky,...

Ďalej >



Zmyslové orgány

Zmyslové orgány sú všetky orgány ľudského tela, ktoré nám dovoľujú vnímať nejaký náš zmysel. Zmyslovým orgánom čuchu sú čuchové bunky v nose, pre sluch zase máme vnútorné ucho a bubienok,...

Ďalej >