16Feb
V pedagogických, ale aj laických kruhoch sa čoraz viac spomína termín grafomotorika. Čo tento termín vlastne znamená, akú úroveň grafomotoriky by mali ovládať deti v jasliach, v materskej škole, ale aj na základnej škole, a aké rôzne činnosti spadajú pod termín grafomotorika?
V pedagogických, ale aj laických kruhoch sa čoraz viac spomína termín grafomotorika. Čo tento termín vlastne znamená, akú úroveň grafomotoriky by mali ovládať deti v jasliach, v materskej škole, ale aj na základnej škole, a aké rôzne činnosti spadajú pod termín grafomotorika? Na tieto otázky nájdete odpovede v nasledujúcom článku.
Termín grafomotorika si musíme rozložiť na dve slová, z ktorých sa skladá. Prvým je grafo, čo môžeme voľne preložiť ako písmeno, druhým je motorika, čo je pohyblivosť alebo hybnosť. Grafomotorika sú teda schopnosti a činnosti, ktoré súvisia s písaním a kreslením – respektíve všeobecne narábaním s písacími potrebami.
Ako sme písali v jednom z našich predchádzajúcich článkov o kreslení, deti sa už vo veku jedného roka pravdepodobne stretnú s magnetickou tabuľkou, ale aj farbičkami či fixami. Je už len na vás, či na ne dohliadnete a dáte im k dispozícii papier, alebo začnú trénovať bez vášho vedomia na stenách v obývačke. :-) Po dovŕšení veku troch rokov by deti mali byť schopné správne držať ceruzku či pero a viesť čiary smerom, ktorým samé chcú, aby vznikol požadovaný obrázok.
Deti v škôlke budú pravdepodobne kresliť každý deň a vytváraniu prvých umeleckých diel sa budú venovať aj popoludní po návrate domov. Niektoré detičky dokážu už v poslednom ročníku materskej školy napísať prvé číslice a písmená, o čom sme tiež písali v jednom z našich predchádzajúcich článkov. Grafomotorika sa dá skvele trénovať napríklad aj vyfarbovaním obrázkov v omaľovánkach, kde sa musia trafiť do obrázku a neprejsť s farbičkou za čiaru.
Po nástupe do prvého ročníka základnej školy sa deťom dostane do rúk šlabikár, ale aj pracovný zošit s názvom „moje prvé čiary“. Kde sa naučia kresliť, respektíve písať prvé lastovičky, vlnovky a ďalšie jednoduché tvary, ktoré budú tvoriť základ pre budúce písmenká písané takzvaným „písaným“ písmom. Úroveň grafomotoriky v tomto veku už posúdi priamo pedagogický pracovník.
Pod grafomotoriku spadajú všetky čiastkové činnosti, ktorých kombináciou vznikne schopnosť plnohodnotného kreslenia a písania. Správny úchop ceruzky (malé detičky držia farbičky celou päsťou a postupne prichádzajú na ten správny „grip“), pohyb zápästím, ale aj tlak ceruzkou na papier – toto všetko sú predpoklady pre zvyšovanie úrovne grafomotoriky.
23Feb
Relaxácia by mala byť prirodzenou súčasťou života dieťaťa od narodenia. Naučiť dieťa správne relaxovať je kľúčom k dosiahnutiu zdravého psychického vývoja, vyrovnanosti a pokoja v rámci celej rodiny.
Ďalej >10Feb
Šikana je v školách stále prítomná a nič na tom nemení ani fakt, že osveta na túto tému je čoraz hlasnejšia. A rovnako je stále veľké percento rodičov, ktorí nevedia, ako by mali v prípade šikany svojho dieťaťa postupovať.
Ďalej >25Jan
Aké hry ste sa hrávali ako deti? Naučte svoje ratolesti obľúbené hry svojej mladosti a vráťte sa tým do detstva. Pripomeňte si spolu s nimi pravidlá najobľúbenejších hier minulosti.
Ďalej >