26Jan
Chcete, aby vaše deti trávili viac času kreatívnou činnosťou, ako je napríklad kreslenie? Tie deti, ktoré už objavili čaro maľovania, pravdepodobne len ťažko odtrhnete od stolíka, na ktorom ich čakajú farbičky a hárky papiera.
Chcete, aby vaše deti trávili viac času kreatívnou činnosťou, ako je napríklad kreslenie? Tie deti, ktoré už objavili čaro maľovania, pravdepodobne len ťažko odtrhnete od stolíka, na ktorom ich čakajú farbičky a hárky papiera.
Čo však s deťmi, ktoré kreslenie zatiaľ nebaví, prípadne kresliť nevedia? Máme niekoľko tipov, ako im s tým pomôcť a začať kresliť už od útleho veku.
Ako naučiť dieťa kresliť? A dá sa to vôbec? Keď už pre nič iné, stojí to za vyskúšanie aj preto, že kreslenie je najrýchlejší, najlacnejší a najjednoduchší spôsob, ako u detí trénovať predstavivosť a zabaviť ich aj inak ako hračkami. Deti dokážu kresliť celé hodiny – veci, ktoré vidia, veci, o ktorých ste im čítali, ale aj veci, ktoré si samy vymysleli. Rady kreslia samy seba, rodinu, kamarátov, jednoducho tém je nekonečné množstvo.
Nehovoriac o momente, keď vám deti prvý raz v živote venujú obrázok, ktorý namaľovali len a len pre vás – možno ste na ňom práve vy. Pravdepodobne sa to nezaobíde bez sĺz.
Prvým krokom, ako sa dostať ku kresleniu, je skúsiť čmáranie. Pýtate sa, ako na to? Potrebovať budete veľa papiera, farbičky a stačí už len nechať dieťa robiť to, ako samo chce. Zo začiatku to možno nevydrží dlho, iba pár minút, ale nabudúce určite pri čmáraní vydrží viac. Dôležité je, aby ste ho do toho nenútili a nechali mu voľné ruky, ideálne aj voľnú dlážku s veľkým výkresom či papiermi všade naokolo.
Kým niektoré deti túžia po maľovaní v súkromí, iní uprednostňujú spoločné vytváranie. V tom prípade sa pustite do kreslenia – čmárania spolu s nimi a užite si to. Mnohí dospeláci nedajú na čmáranie dopustiť – vraj ani netušili, aké uvoľňujúce je len tak schytiť pastelku a behať s ňou bez rozmyslu po papieri. A to si predstavte, ako sa pri kreslení upokojí dieťa, s ktorým lomcuje toľko neznámych emócií.
Ako prvé by sa mali deti stretnúť s farbičkami a omaľovánkami. Ak dáte omaľovánku do ruky ročnému alebo dvojročnému dieťaťu, pravdepodobne si na nej len vybije prebytočnú energiu (preto začnite vyššie spomenutým čmáraním). Podstatné, aby získavalo prvé návyky potrebné na kreslenie, aby pochopilo, ako sa má správne držať farbička, ktorým koncom sa píše a vynikajúco si vytrénuje jemnú motoriku a v neposlednom rade aj sústredenie a to, či ovláda farby.
Keď už sa deti zoznámili s farbičkami a omaľovánkami, prichádza čas zoznámiť ich s prázdnym hárkom papiera a ceruzkou. Nie je to však jediná možnosť, ktorú by deti mali vyskúšať. Rozhodne stavte aj na magnetické tabuľky priamo pre deti, v lete vám príde vhod krieda a chodník, v kancelárii deti zabaví whiteboard a fixka. Staršie deti rozhodne využijú vodovky a výkresy na maľovanie, tie najzanietenejšie aj maliarske plátna a špeciálne farby.
Po prvých čmáraniciach a nesmelom vyfarbovaní predkreslených obrázkov prichádza na rad pokus nakresliť postavu. A kým iným by sa dieťa inšpirovalo, ak nie samo sebou, mamou či najlepším kamarátom? Nehaňte ho za to, že jeho prvotné zobrazenie človeka, ktoré deti začínajú kresliť približne v 3 rokoch, sa od reálnej osoby značne líši a skôr pripomína nejakého iného živočícha. Nie nadarmo sa týmto prvým pokusom hovorí hlavonožce, keďže dieťa významne zjednodušuje a zle umiestňuje končatiny. Dôvodom nie je jeho nepochopiteľné umelecké videnie sveta, ale skôr nedostatočné rozvinuté kognitívne schopnosti a grafomotorika.
Pre dieťa má najväčší význam tvár, pretože je dôležitá pri nadväzovaní sociálneho kontaktu, aj preto sa od začiatku sústredia na zobrazenie hlavy a detailov tváre. Nič to, že vynechajú trup a nohy a ruky sú iba tenké paličky, podstatné je, aby mala postava veľké oči a niekedy aj mihalnice a obočie. Ústa zobrazí len polovica detí v tomto veku a nos, vlasy dokonca iba tretina.
Konvenčná kresba postavy, samozrejme v závislosti od kresliacich schopností dieťaťa, prichádza na rad až medzi 5. a 6. rokom. Je charakteristická zobrazením všetkých dôležitých častí tela, aj ich priestorové usporiadanie býva už správne, avšak proporčne to ešte sedieť nemusí. Najčastejším detailom, na ktorý sa kresliaci predškolák zameriava, sú oči, následne ústa a nos. Hlavu s trupom už zvyčajne spája krk. Postupne deti pridávajú postave chodidlá, dlane, aj keď možno nie so správnym počtom prstov.
Často zbytočne démonizované tablety je dobré využiť vo svoj prospech. Na rozvoj detskej kreativity sú priam stvorené. Nainštalujte deťom aplikáciu na kreslenie a nechajte ich, nech popustia uzdu svojej fantázii. Pre smartfóny a tablety existuje množstvo aplikácií pre deti na rozvoj ich predstavivosti. Naproti videám a hrám, ktoré síce deti na chvíľu zabavia, majú grafické tablety pridanú hodnotu ako kreatívna aktivita.
So staršími detičkami môžete v rámci kreslenia a vytvárania vyskúšať aj ďalšie kreatívne činnosti. Modelovanie z plastelíny, výroba stromčekov z drôtu, ozdôb z gaštanov a špajdlí, ale aj maľovanie vodovkami na sneh, tvrdý papier či maliarske plátno. Tvorivé deti budú tvorivé aj v dospelosti, čo sa im môže zísť v súkromnom i pracovnom živote, čo je skutočne skvelá devíza, čo poviete?
03Nov
Vysvetľujeme deťom správne, aké sviatky na Slovensku v jeseni slávime?
Ďalej >